Hogyan ismerhető fel a diszlexia?

Hogyan ismerem fel, ha egy gyermeknek diszlexiája van?

Nagyon különböző problémák jelzik, hogy egy gyerek diszlexiás lehet. Ezek közül legfontosabb a szavak leírásának problémája, és egyes betűk és szavak félreolvasása.

A gyerekeknek az első három iskolaévben súlyos nehézséget jelent a helyesírás, az egyes betűk megkülönböztetése és leírása. Az esetleges kiegészítő foglalkozások ellenére a gyerekeknek különösen nehéz a hallott szavakhoz tartozó megfelelő betűk megtalálása. Egyes betűket elhagynak, vagy több betűt írnak. Például a "tea" helyett az írják, hogy "teja". Általában a könyvből való másolás, vagy a tábláról való írás sem hibátlan, és gyakran olvashatatlan a kézírás is.

A gyerekeknek az olvasásnál nehezükre esik az egyes hangok összekötése. Például az egyes szavaknál a szó elejét kimondják, viszont az utána következő hangok hozzáfűzése nem sikerül. Az olvasási sebesség összességében jelentősen csökken, nagy erőfeszítéssel képesek a szavakat egymás után elolvasni, megérteni és a mondatok értelmét feldolgozni.

Egyes gyerekeknél a helyesírási probléma először akkor tűnik fel, amikor az iskolában egy ismeretlen szöveget kell diktálásra leírni.

A harmadik és negyedik osztályban a nyelvtanórán mutatkozó nehézségek mellett más tantárgyaknál is problémák jelennek meg. Miután minden tantárgynál az olvasás a tudás megszerzésének az alapja, a diszlexiás gyermek számára minden iskolai tantárgy nehézséget okoz. Ez néha ahhoz vezet, hogy a diszlexiás gyermeket butának tekintik, és az alulteljesítést a hiányzó kognitív képességekre vezetik vissza. Azt, hogy az iskolai nehézségek hátterében a diszlexia áll, csak egy beható diagnosztikai vizsgálat állapíthatja meg.

Az olvasás és helyesírás nehézsége a házi feladatok otthoni megoldásánál is feltűnik. Ez gyakran vezet oda, hogy a szülők erőltetik a gyakorlás. Habár mind a gyerekek, mind a szülők részéről sok időt, fáradtságot és gyakorlást fordítanak rá, csak kevés vagy csak részleges haladást mutat a gyerek. Ez a szülők és gyerekek között gyakran feszültséget okoz, mindkét oldalról egymást okolják a kudarc miatt. A fejlesztés következtében pszichológiai problémák is felléphetnek a gyereknél, félelem, szomorúság, bohóckodás, sőt részben agresszív magatartás formájában.

Gyakran éppen ezek, a harmadik és a negyedik osztályban megjelenő emocionális problémák és a magatartási nehézségek hatására kerül sor alaposabb vizsgálatra.


Milyen gyakori a diszlexia?

A diszlexia egy viszonylag gyakori zavar. A gyakorisági szám a nemzetközi adatok szerint 3-5% közé esik, maximum 10 %. Ez Magyarországon az alacsonyabb értékből számolva azt jelenti, hogy közel 30000 gyermek nem tud kielégítően írni és olvasni.

A fiúknál a diszlexia kissé gyakoribb, mint a lányoknál, sőt a régebbi vizsgálatok úgy találták, hogy a diszlexiás fiúk száma a lányokénak akár háromszorosa is lehet. Az újabb vizsgálatok ezt a jelentős eltolódást nem erősítették meg, annak ellenére sem, hogy a lányok általában jobbak az írott nyelv elsajátításában.



Miért csak az ember olvas?

Csépe Valériának a Mindentudás Egyetemén elhangzott előadása elolvasható az alábbi helyen:
www.mindentudas.hu